Балдарды чыгармачыл бирикмелерге, ийримдерге жана секцияларга кантип тартуу керек?
Кошумча билим берүү бөлүмүндө окуу процесси 10-сентябрда башталат. Башкача айтканда, 10-сентябрга чейин окуучулардын топтору түзүлөт.Бирок,тажрыйба көрсөткөндөй,10-сентябрга чейинки убакыт балдарды ийримдерге тартуу үчүн эң баалуу болуп саналат.
Мунун бардыгы биздин мектепте жасалууда. Ар бир мугалимдин иштин ушул түрү боюнча тажрыйбасы бар: класстарды аралап, кулактандырууларды илип коёт.”Ким көбүрөөк досторду алып келет”деген жарнамалык компанияны оюн түрүндө өткөрүп турабыз.Сабактар оюндар, мелдештер менен өткөрүлөт. Биринчи сабактарда мугалим бир катар окуу жана тарбия маселелерин чечет:1) балдарда ийримдеги сабактарга карата позитивдүү мамилени калыптандыруу, аларга керектүү билимди жана көндүмдөрдү өздөштүрүүгө болгон кызыгуусун жана каалоосун ойготуу;2) балдарды билим берүү программасы, балдар бирикмесиндеги иштөө эрежелери жана инсандык өнүгүү келечеги менен тааныштыруу;3) иштин ушул түрүнө балдардын баштапкы даярдыгынын деңгээлин аныктоо;4) бири-бири жөнүндө керектүү маалыматтарды алууга;5) балдарды жамааттык иш-чараларга тартууга, балдар командасын түзүү боюнча ишти баштоого.Балдар менен биринчи сабак балдарды бири-бири менен жана мугалим менен тааныштыруудан баштоо керек. Мындай массалык таанышуу үчүн бир катар оюндарды колдонсо болот Сабактын экинчи этабы – мугалимдердин балдар бирикмеси жөнүндөгү окуясы. Мындай окуя төмөнкүлөрдү камтышы керек:- балдарга балдар бирикмесинин максаттарын жана милдеттерин, анын билим берүү программасынын мазмунун түшүндүрүү,- биринчи окуу жылынын мазмунун жана натыйжаларын сүрөттөө,- өздөштүрүүнүн негизги этаптарын түшүндүрүү,- жалпы балдар бирикмесинин жана анын айрым окуучуларынын жетишкендиктери жөнүндө окуя,- балдарды балдар бирикмесинин мүчөлөрүнүн айырмалоочу белгилери жана аларды алуу шарттары менен тааныштыруу;- балдар бирикмесинин каада-салттары жөнүндө окуя.Визуалдык материалдар мугалимдин окуясын жакшы коштоп жүрөт:- балдардын чыгармачыл эмгектеринин көргөзмөсү;- дубал гезит же кол менен жазылган журнал;- альбом – балдар бирикмесинин хроникасы;- сүрөттөр, слайддар жана видеотасмалар;- ийримдин мүчөлөрүнүн айырмалоочу белгилери;- балдар бирикмесинин жана анын тарбиялануучуларынын сыйлыктары;китептердин жана мезгилдүү басылмалардын көргөзмөсү;- маалыматтык стенд.- балдарды биринчи этап же кандайдыр бир аспап, материал менен тааныштыруу.Балдар ассоциациясынын экинчи сабагы балдар командасын түзүү иш-аракеттеринен башталууга тийиш. Бул төмөнкү иш-чаралар болушу мүмкүн:- билим берүү процессинин бардык катышуучуларынын өз ара аракеттенүү эрежелерин талкуулоо;- кошумча билим берүү мекемесиндеги жана балдар бирикмесиндеги жүрүм-турум эрежелерин талкуулоо;-баланын активин тандоо;- бир жолку жана туруктуу ордерлерди бөлүштүрүү;- маалымат берүү тутумун түзүү.Бул сабактын жыйынтыгы:- балдар ассоциациясында кайрымдуулук жана өз ара жардамдашуу атмосферасын, позитивдүү моралдык-психологиялык климатты түзүү;- балдар тарабынан өз ара жоопкерчиликти түшүнүү;- ар бир баланы активдүү баарлашууга жана коомдук иштерге киргизүү;- балдардын өзүн-өзү башкаруу тутумун калыптандыруу боюнча иштин башталышы.Сабактардын кийинки баскычы – бул чыныгы билим берүү процесси. Сабактын ушул бөлүгүн балдарга окутуу сабагын уюштуруу эрежелерин жана коопсуздук чараларын түшүндүрүүдөн баштоо керек. Андан кийин мугалим биринчи билим берүү темасын түшүндүрүүгө киришет.Ийрим – бул мектеп окуучулары активдүүлүккө болгон муктаждыгын канааттандыра турган жай, күчүн сынап, туура нерсени издөө, мектеп окуучуларынын жөндөмдөрүн аныктоо жана өнүктүрүү. Чыгармачыл жөндөмдөрдү өркүндөтүү боюнча ийрим ишинде эмгекти илимий негизде уюштуруу жана жагымдуу климат маанилүү шарттар болуп саналат. Туура уюштурулган ийрим сабактары тарбиялык гана эмес, ден-соолукту чыңдоочу мааниге да ээ.Мүмкүнчүлүгүнүн төмөндөшүн калыбына келтирүүнү камсыз кылат. Пландаштыруу ийримдин ийгиликтүү иштешинин маанилүү шарты. Жылдык планды түзүү үчүн маалымат булагы – бул окуу-тарбия иштеринин программасы гана эмес, ошондой эле ийримдин өткөн жылдагы ишинин жыйынтыктары. Мектеп окуучуларынын эң чоң кызыгуусун туудурган ийримдин ишинин натыйжалуу түрлөрү жаңы окуу жылында сакталып, өркүндөтүлүп, өркүндөтүлөт. Визуалдык, чыныгы пландаштыруу оң натыйжаны алдын-ала аныктайт жана эң башкысын өткөрүп жиберүүгө жол бербейт.Ата-энелер менен иштөө. Балага эң жакын адамдар, албетте, анын ата-энеси. Баласынын мүнөзүн, темпераментин алардан артык эч ким билбейт, демек, алардан башка эч ким кичинекей адамга жаңы кесип менен таанышууда жана байланышты чыңдоодо мындай жардам бере албайт, ким билет? – убакыттын өтүшү менен олуттуу хоббиге, атүгүл кесипке айланып кетиши мүмкүн. Демек, мугалим мүмкүн болушунча ата-энени билим берүү процессине тартууга тийиш. Жакын адамдар бала менен биринчи сабактарга барганда бул абдан жакшы. Үй-бүлө мүчөлөрү мугалимдин жана биринчи кезекте баланын ажырагыс жардамчысы боло алышат.Ата-энелер менен иштөөнү уюштуруунун жолдору. Ата-энелер менен иштөө бир эле мугалимдин деңгээлинде эмес, мектептин деңгээлинде дагы жүргүзүлүшү керек. Бул жерде администрациянын позициясы дагы чоң роль ойнойт. Ата-энелердин жалпы чогулуштарында администрация ата-энелерди ченемдик документтер,ички тартип эрежелери, минималдуу талаптар менен тааныштыра алат балдардын ата-энелери менен жолугушууларды уюштура алат , бир сөз менен айтканда, вербалдык эмес мотивацияны жаратуу. Ата-энелердин өтүнүчүн изилдөө жана окуу натыйжаларын талдоо үчүн үзгүлтүксүз сурамжылоолорду жүргүзүү болот.Ата-энелер менен иштөөнү активдештирүү, билим берүү процессине катышуу үчүн үй-бүлөнү кызыктыруунун жаңы жолдорун издөө, балдар бирикмесинин башчысынын ата-энелер менен өз ара аракеттенүүсү анын ишмердүүлүгүнүн маанилүү багыттарынын бири болуп саналат. Ата-энелер үчүн чогулуштарды, консультацияларды өткөрүү, ата-энелерге билим берүү программасынын маанилүүлүгүн түшүндүрүү, ассоциациядагы көргөзмөлөрдү, иш-чараларды, биргелешкен экскурсияларды уюштуруу, жаратылышта сейилдөө, активдүү ата-энелерди кубаттоо, ыраазычылык каттарын тапшыруу.Ата-энелер менен жолугушуу жана ата-энелер менен баарлашуу үчүн маалымат уюштуруу.Эми ата-энелер өздөрү баланын секцияга, ийримге барышын,тренингге барышын – мектептен кийин мектепке барышын каалашат. Кружокту өздөрү тандаганда, балдарды эмне кызыктырат? – Атмосфера. Ал берилген жаш курагындагы алардын маанайына толук шайкеш келет: материалдар менен тынч иштөө же командада иштөө; жаркыроо, жылдыз болуу же белгилүү бир жөндөмгө ээ болуу мүмкүнчүлүгү; үйгө өтө жакын тегерек же сизди эч ким тааныбай турган сонун узун жол; мактанганга себеп – мен ушуну жасайм! Ошондой эле – жаңы достор, тышкы атрибуттардын сүйкүмдүүлүгү жана, албетте, ийримдин башчысы. Бирок анын мүнөзүнүн сүйкүмдүүлүгү, дилгирлиги балага аң-сезимсиз таасир этет.Ооба, биз бир-эки оймо-чиймелерди чыгардык: балага ар кандай куракта ар кандай иш-чаралар керек, ал эми өзү да өзүнүн ийримине же секциясына баргысы келгени – бул туура соккунун белгиси.Азыр биздин балдарга мектептен тышкары жана үйдө адилеттүү жашоо жетишпейт. Жаңы досторду таап, өзүңүздү далилдеп, дүйнөнүн татаалдыгына туш болгон, материалдын каршылыгына туш болгон жерлер жетишсиз. Максаттар жетишсиз, мен жолдо кыйынчылыктарды жеңгим келет, жана менин жалкоолугум жана коркуу сезимдерим чыдамдуулукка үйрөнүп, жалпысынан үйрөнөм.Жакшы тандалган ийрим, кызыктуу бизнес байгелердин жыйындысы үчүн эмес, ал тургай бир катар жөндөмдөр үчүн эмес, мүнөздү тарбиялоо үчүн баалуу. Анын досторун жана Мугалимин табууга мүмкүнчүлүгү бар. Ал өзүн турмуштук кырдаалда таптакыр башкача план менен көрсөтө алат, биз болсо ошол жакта болобуз жана жардам беребиз.Бала үчүн тегеректи кантип тандаса болот.Ийримдердин кыскача сүрөттөлүшү.Спорт бөлүмдөрү:физикалык өнүгүү: жалпы физикалык өнүгүүгө салым кошуу, ден-соолукту чыңдоо, эптүүлүктү жана кыймылдарды координациялоо, булчуң күчүн өнүктүрүү;акыл-эс өнүгүшү: эрктүүлүктү, өжөрлүктү, өзүнө-өзү ишеничти, өзүн өзү көтөрө билүү жөндөмүн, оору менен чарчоону көтөрүү, тоскоолдуктарды жеңүү, командада иштөө көндүмдөрүн өнүктүрүүгө жардам берүү;кошумча артыкчылыктар: партада көп отургандан кийин жакшы эс алуу, балага топтолгон энергияны конструктивдүү түрдө ыргытып жиберүү мүмкүнчүлүгү.Биздин мектенптеги спорт секциялар: волейбол, футбол, теннис,дартс,бадмингдон жеңил атлетика. Ар бир спорттун өзүнүн өзгөчөлүктөрү бар. Кээ бирлерин практикалоо үчүн белгилүү бир алгачкы жөндөмдөр талап кылынат. Башкалары кимдир бирөөнүн колунда. Хореографиялык ийримдер.физикалык өнүгүү: ошондой эле спорттук секциялар, алар жалпы физикалык өнүгүүгө өбөлгө түзөт, эптүүлүктү жана кыймылдарды координациялайт. Мындан тышкары, алар ритм, ийкемдүүлүк сезимин өнүктүрүүгө жардам берет;акыл-эс өнүгүшү: эрктүүлүктү, күчтүү мүнөздү, кыйынчылыктарга жана ийгиликсиздиктерге туруштук бере билүүнү талап кылат. Эреже боюнча, алар эл алдына чыгып сүйлөө менен коштолот, бул өзүнө-өзү ишенимди пайда кылат. Балага өзүнүн индивидуалдуулугун көрсөтүүгө мүмкүнчүлүк берет;Кошумча артыкчылыктары: Физикалык активдүүлүк мектептен кийин чарчоону жеңүүгө жардам берет. Жана ар кандай бий элементтерин аткаруу техникасын өздөштүрүү сиздин балаңызга ар дайым ыңгайлуу болот.Көркөм өнөр ийримдерифизикалык өнүгүү: кыймылдаткычтын жакшы көндүмдөрүн өнүктүрүү;акыл-эс өнүгүшү: алар туруктуулукту калыптандырат, көңүлдү өнүктүрөт, өзүн-өзү кармай билүүгө, чыдамдуулукка үйрөтөт. Алар курчап турган дүйнөгө чыгармачыл мамилени тарбиялайт, элестетүүнү өрчүтөт;кошумча артыкчылыктар: бала ар кандай көркөм материалдар менен иштөөнү үйрөнөт (гуашь, акварель, мом карандаштары, түстүү карандаштар, фломастерлер), салттуу эмес материалдарды: жалбырактар, уруктар, жаңгактын кабыктары жана башкалар …Музыкалык ийримдер:физикалык өнүгүү: ритм сезимин өнүктүрүү, музыка угуу. Мотор моторикасын, кол менен көздүн координациясын үйрөтүңүз;акыл-эс өнүгүшү: аларда эрктүүлүк, өжөрлүк, тартиптүүлүк өрчүйт. Бала жакшы көңүл бурууга жана эс тутумга муктаж болот;кошумча артыкчылыктар: бала музыкалык билим алат.Эгерде калган ийримдерге хобби деңгээлинде катыша алсаңыз,анда музыкага олуттуу, кесипкөй мамиле жасоо керек же таптакыр көңүл бурбоо керек. Окутуу үчүн убакыт жана күч-аракет талап кылынат. Баланы көзөмөлдөө, кээде мажбурлоо керек болот. физикалык өнүгүү: ритм сезимин өнүктүрүү, музыка угуу;акыл-эс өнүгүшү: сахнадагы спектаклдер балага баарлашуудан коркуу сезиминен, уялчаактыктан арылууга, өзүнө ишенимдүү болууга жардам берет;кошумча артыкчылыктар: балаңызга үн берилет, ырдоо техникасын үйрөтөт.Фокус ар кандай болушу мүмкүн: опералык ырдоо, популярдуу сахна, фольклор.”Илимий” ийримдери. Ушул кадимки аталышта биз ар кандай илимий тармактарды билүүгө, ой жүгүртүүнү өнүктүрүүгө багытталган класстарды бириктирдик. Мисалы:чакан кабарчы же редактор оозеки жана жазма жанрда өз күчүн сынай алган журналистика;психология, мында балага өзүн жакшы түшүнүүгө, башкалар менен тил табышууга үйрөнүүгө. Логикалык ой жүгүртүүнү, көңүлдүн топтолушун, өзүн өзү башкара билүүнү, жоопкерчиликти, көзкарандысыздыкты өрчүтүүчү шахмат.